Vi har meget på hjertet og du har sikkert mange spørgsmål.
Vi har forsøgt at samle svar på nogle af de spørgsmål eller forhold, som vi erfaringsmæssigt ved, at du som kunde står forstående over for er oftest er i tvivl om.
Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.
.Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus leo ante, consectetur sit amet vulputate vel, dapibus sit amet lectus.
Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus leo ante, consectetur sit amet vulputate vel, dapibus sit amet lectus. Consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus leo ante, consectetur sit amet vulputate vel, dapibus sit amet lectus.
Vi gemmer alle optagelser på backup, så du altid kan komme tilbage og genbestille, hvis der sker noget med dine billeder f.eks. vandskade.
Du betaler et gebyr for genindlæsning som et beskedent bidrag til de mange harddiske, som vi køber for at have sikker backup. Backup og datasikkerhed er 'en by i Rusland' for mange - også heriblandt fotografer.
Datasikkerhed er ikke kun et spørgsmål om at opbevare sine data sikkert, men også med sikkerhed at kunne genfinde sine data. Genfindelse af data (billeder) sikrer vi gennem et unikt numerisk system, hvor hver eneste kunde har et id-nummer og hver eneste af denne kundes session er knyttet til dette kundenummer med et unikt sessionnummer.
Alle billeder, der optages i forbindelse med en session får samtidig et løbenummer. Alle vores billeder optages og lagres direkte på vores RAID 6-server, som giver optimal sikkerhed for intakte data, også selv en eller flere harddiske skulle stå af.
Som yderligere sikkerhed gemmes alle billedfiler på eksterne harddiske in dublo, hvoraf det ene sæt opbevares på en anden adresse af hensyn til brandbeskyttelse..
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s.
Vi gemmer alle optagelser på backup, så du altid kan komme tilbage og genbestille, hvis der sker noget med dine billeder f.eks. vandskade.
Du betaler et gebyr for genindlæsning som et beskedent bidrag til de mange harddiske, som vi køber for at have sikker backup. Backup og datasikkerhed er 'en by i Rusland' for mange - også heriblandt fotografer.
Datasikkerhed er ikke kun et spørgsmål om at opbevare sine data sikkert, men også med sikkerhed at kunne genfinde sine data. Genfindelse af data (billeder) sikrer vi gennem et unikt numerisk system, hvor hver eneste kunde har et id-nummer og hver eneste af denne kundes session er knyttet til dette kundenummer med et unikt sessionnummer.
Alle billeder, der optages i forbindelse med en session får samtidig et løbenummer. Alle vores billeder optages og lagres direkte på vores RAID 6-server, som giver optimal sikkerhed for intakte data, også selv en eller flere harddiske skulle stå af.
Som yderligere sikkerhed gemmes alle billedfiler på eksterne harddiske in dublo, hvoraf det ene sæt opbevares på en anden adresse af hensyn til brandbeskyttelse. I princippet gemmer vi billederne til evig tid. Vi er naturligvis nødt til at tage forbehold for force majeure tilfælde.
Hvidbalancen er særlig vigtig for fotografen, når det drejer sig om digital fotografi. Desværre er det ofte kilden til billeder med ukorrekt eller decideret dårlig farvegengivelse.
Naturlige farver - herunder korrekt og konsistent gengivelse hudtoner - er altafgørende for det professionelle portræt. Der ses alt for mange tilfælde, hvor billederne enten er for kolde - dvs. blålige i tonen - eller for varme - dvs. rødlige i tonen.
I filmtiden var hvidbalancen ikke noget problem: en films 'hvidbalance' var givet, og man valgte film efter hvilken type billeder man ønskede. I den digitale tidsalder ved kameraet imidlertid ikke, hvad korrekt farve er. Det kan 'gætte', men fotografen kan hjælpe kameraet ved at skyde et gråkort og derefter bruge dette til at neutralisere hvidbalancen.
I kontrollerede omgivelser (dvs. i studiet) kan man erfaringsmæssigt finde frem til den optimale hvidbalance. Det er naturligvis betinget af studiets lamper er konsistente i farvetemperatur, hvilket ofte ikke er tilfældet med billligere flashlamper.
Ved udendørsoptagelser er eller kan udsvingene i farvetemperaturen være meget store afhængig af årstid, tid på dagen og vejrforhold. Alt sammen forhold, der stiller store krav til fotografens evne til at hvidbalancere billeder taget under skiftende forhold.
Nedenstående 2 eksempler viser samme billeder ved forskellige temperaturer målt i kelvin-grader. Billederne til venstre er for kolde, og omvendt er billederne til højre for varme. I midten ses en neutral hvidbalance (under de givne forhold), hvilket giver en naturlig gengivelse af hudtonerne uden farvestik.
Vi vil gerne have at de billeder du ser på din skærm, ser ud på samme måde, som de gør på vores skærm. Der er to ting, som du skal se efter, når du checker din skærm: tonalt forløb og farvegengivelse.
Tonalt forløb - gråtoneskala
Kan du se 0-100 fra ren hvid til ren sort med en klar linje mellem de enkelt opdelinger. Linjen mellem 95 og 100 skal knap nok væ re synlig. Hvis dette ikke er tilfældet, trænger din skærm til justering af kontrast og lysstyrke. Som hovedregel anbefales det at indstille kontrasten (contrast) til 100% og lysstyrken (brightness) til 25%.
Farvegengivelse - farvekile
Kan du se et jævnt farveforløb i RGB-spektret uden opdelinger? Hvis farveforløbet i henholdsvis det røde, grønne og blå bånd er opdelt af lodrette linjer, er din skæ rm ikke indstillet til optimal farvegengivelse
Ingen kæde er stærkere end det svageste led. Heller ikke når det gælder kvaliteten af det færdige produkt.
Vi arbejder med et kalibreret farvestyringssystem, der sikrer, at dit billede har de rigtige farver uanset hvilket medie, der anvendes.
Når farvestyringen er på plads, er det vigtigste at den teknik, inkjet eller lambdateknologi, og de medier, der printes på er af den bedste, der kan fås.
Kun sådan kan vi sikre, præcis gengivelse og maksimal holdbarhed uanset om du ønsker dine billeder i en bog eller på væggen, på glas, lærred, fotografisk papir eller kunstpapir.
Vi anvender en RIP og dedikerede ICC-farveprofiler i forhold til medie til at sikre korrekt fortolkning og omsætning af de farveinformationer, som vises på vores kalibrerede skærme, til farver på vores printere.
I en verden af disney-colour er vi stolte over at vi kan producere og reproducere naturlige farver.
Vi kalibrerer med jævne mellemrum vores skærme, således at vi er sikre på, at de farver vi ser på skærmen, er troværdige. Det ville være umuligt at justere hudtoner korrekt uden en korrekt kalibreret skærm.
Du kender det sikkert - det billede du printede for kort tid siden på din hjemmeprinter er allerede begyndt at falme.
Når vi printer på vores professionelle storformatprintere anvender vi også blæk, men vel at mærke pigment-baseret blæk, der er udviklet at have en langt større holdbarhed (op til 75 år i laboratorietest) sammenlignet med vandbaseret farvestof.
Kombinationen af lysægte blæk og brug af rigtig fotografiske kvalitetspapir giver et yderst holdbart resultat, der har længere levetid end f.eks. 'gammeldags' kemibaserede forstørrelser. Med moderne, professionel blæk opnås samtidig den størst mulig gengivelse af farvespektrum med jævnt glidende nuancer og fine tonale overgange.
Blæk er dyrt og pigmentbaseret blæk er rigtigt dyrt - men ikke uden grund.
Det laminat, som vi anvender, er en ultratynd selvklæbende solventbaseret akrylfolie.
Det fine satin-matte laminat yder beskyttelse mod UV-stråler, selv om dette strengt taget ikke er nødvendigt henset til at vi benytter lysægte pigmentbaserede blæktyper. Vigtigst er imidlertid at laminatet yder beskyttelse mod mekanisk påvirkning, således at det stort set er umuligt at ødelægge et lamineret billedes overflade.
Den store fordel ved at anvende laminat er at det giver større mulighed for kreativ billedmontering, f.eks. på Art Mount- og Air-plader, da der ikke er behov for glas til at beskytte billedet. Selv i traditionelle indramninger kan man undvære glasset. Laminatet giver en fin refleksfri overflade, der kan aftørres med en hårdtopvredet klud.
Takket være den beskedne tykkelse har det fine laminat kun et yderst begrænset 'matterende' effekt selv på billeder på sort baggrund.
Vi påfører laminatet på det færdige print på en stor rullelaminator med opvarmede valser, der yder det optimal tryk, der sikrer at der ikke optræder 'silvering' effekt som kan iagttages ved kraftigere laminater.
Selv om vores billeder på fotografisk papir er beskyttet på forsiden i kraft af det fine laminat, er papiret stadig diffusionsåbent på bagsiden.
Det betyder, at evt. syre, som findes naturligt i papir og karton, kan trænge ind i billedet og nedbryde dette.
Hvorvidt dette sker og hvor hurtigt det sker afhænger af den måde, hvorpå billedet opbevares. Eksempelvis har temperatur og luftfugtighed afgørende betydning for denne proces.
Mange billige rammer, som fås i møbelhuse og varehuse, er såkaldte kineserrammer og er stort set alle uden undtagelse forsynet med almindeligt og dermed syreholdigt karton. Syre er billedets værste fjende, og du skal være opmærksom på syre også forekommer i rammer af teaktræ, da teak indeholder naturligt olie, hvori der indgår syre.
Vi anvender enten syrefrit karton eller pvc til montering af billeder.
Skal det være rigtigt fint, er det muligt at køre et billede ud på kunstpapir.
Kunstpapir kan være bomuldspapir eller japansk håndlavet papir.
Fælles for denne type papir er at der er tale om eksklusive og meget dyre sager. Der findes en lang række forskellige typer der går fra papir med akvarellignende struktur til baryt-lignende papirtyper.
Kun i sjældne tilfælde anvender vi kunstpapir til private kunder, da prisen ofte sætter en naturlig begrænsning, men ingen regel uden undtagelse.
Der findes heldigvis liebhavere, og i visse tilfælde nærmeste skriger et billede på at blive lavet på kunstpapir.
Det er vanskeligt at afbilde strukturen i de forskellige typer kunstpapir. Det skal ses in vivo med det blotte øje for at få fuld nydelse af de fine detaljer.
Klæder skaber folk ... og rammer skaber billeder.
Billeder skal op og hænge på væggen. I en flot ramme med et elegant passepartout, der fremhæver motivet.
Hos billedmageren finder du et udvalg af eksklusive rammer, der passer til de flestes smag og pung.
At vælge den rigtige ramme er vigtig. I dag kan du kan finde billige, måske endog flotte rammer i supermarkedet eller bolighuset - men ... der er en række forhold, du skal være opmærksom på.
Når du skal købe ramme, skal du ikke falde for fristelsen til at købe en billig ramme. Som med alt andet i denne verden er der en årsag til prisforskellen - nemlig kvaliteten.
Rigtige rammer er fremstillet af kvalitetstræ og er produceret i høj kvalitetsfinish med præcisionssamlinger. Glasset er refleksfrit kvalitetsglas. Bagkarton og passepartout er fremstillet af syrefrit karton.
TIlbudsrammen er typiskofte lavet af billigt materiale som f.eks. MDF. Samlekvaliteten lader ofte noget at ønske. Glasset er ikke refleksfrit og ofte i en tynd og billig kvalitet eller måske erstattet af plast. Bagkarton og evt. passepartout er fremstillet af syreholdig karton, der med tiden ødelægger dit billede.
Når du bruger penge på at købe et smukt billede fortjener det selvfølgelig også en ramme, hvor kvaliteten står mål med billedets kvalitet.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus leo ante, consectetur sit amet vulputate vel, dapibus sit amet lectus.
Passepartout er betegnelse for det materiale, som oprindeligt anvendtes for at undgå kontakt med et 'blankt' fotografisk billede og det glas som skulle beskytte det. Hvis det blanke fotografi fik kontakt med glasset, kunne det brænde sammen med glasset og dermed blive ødelagt.
Selv om det ikke nødvendigvis ville være tilfældet nu om dage, hvor billedoverfladen er beskyttet med laminat eller lak, foretrækker mange stadig af æstetiske grund at bruge passepartout.
Passepartoutets farve, bredde og tykkelse kan variere meget. Vi er som det er tilfældet med vores rammer tilhænger af enkelte løsninger. Når man taler passepartout af karton, er det vigtigt at der anvendes syrefrit karton, da syreholdig materialer kan og vil angribe og nedbryde billedet under de rette forhold..
Afhængig af motiv er det i vidt omfang en smagssag om et fotografi bør forsynes med passepartout. Et argument for passepartoutet er at det skaber sammenhæng og ro, især hvis man har en serie billeder med skiftende udtryk og/eller størrelse, hvor man så kan vælge en ramme med samme mål forsynet med passepartout med forskellige hulmål afhængig af det enkelt motiv.
Ved mindre billeder - f.eks. til ældre mennesker, der skal have plads til mange billeder - gør passepartout det samlede billedmål større og tager derfor mere plads. I sådanne tilfælde kan passepartoutet med rimelighed undværes.
Fuldopklæbning af billeder skal ses i modsætning til punktklæbning eller montering med tape.
Fuldopklæbning med et dobbeltsidet limfolie giver den optimale løsning, da billedet ligger helt plan med overfladen og er fikseret så det ikke kan bevæge sig ved temperatur og fugtsvingninger.
Punktopklæbedede billeder kan 'slå' og vride sig mellem klæbepunkterne, hvorfor den type opklæbning ikke kan tilrådes.
Det samme gør sig gældende hvis et billede monteres med tape langs kanten, hvor billedet frit kan arbejde og der opstår der med 'buler'. Ved det rigtige (eller om man vil uheldige) lysindfald kan det være ødelæggende for oplevelsen af billedet.
Alle vores billeder opklæbes på hele bagfladen med dobbeltklæbende syrefri limfolie, da vi dermed opnår det optimale resultat. Afhængig af billedets størrelse anvendes håndrulle eller maskinrulle for at undgå luftbobler mellem bæremateriale og billede.
Vi spørger ofte vores kunder om de vil frigive deres billeder. Ofte står man lidt uforstående over for spørgsmålet, og det er meget forståeligt :-).
Frigivelse (eller release som det kaldes på engelsk) betyder, at du som kunde giver os lov til at bruge billedet. Det skal ikke forveksles med ophavsret, som du kan læse mere om længere neder. Med en frigivelse giver du os lov til at benytte dine billeder til konkurrence-, egen markedsførings- og udstillingsformål. Du giver os ikke tilladelse til at bruge eller videresælge billedet til tredjemand.
Du risikerer således ikke pludselig at se dig selv som reklameobjekt for et produkt, som du ikke har lyst til at promovere. De fleste har ikke nogen indvendinger mod at frigive. Mange føler sig (og med god grund) smigret over at blive spurgt.
Vi respekterer dog altid et nej. Vi skal for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at der ikke medfølger nogen pekuniær kompensation. I det omfang dit billede bliver præmieret i en konkurrence (hvilket sker ganske hyppigt) får du som almindelig kunde et billede uden beregning i samme størrelse som konkurrencemålet..
Vi navngiver altid vores billeder anonymt forstået på den måde at hvert billede har et session- og et løbenummer. Det betyder, at man ikke kan søge på dit navn og dermed finde frem til et billede med dig.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus leo ante, consectetur sit amet vulputate vel, dapibus sit amet lectus.
Fotografisk håndværk bliver til kunst der, hvor den indre kvalitet går op i en højere enhed med den ydre kvalitet.
Hvordan måler man fotografisk kvalitet?
Selvsagt findes der intet objektivt, enkeltstående kriterium, der entydigt definerer kvalitet inden for fotografiske arbejde. Det skal imidlertid ikke afholde os fra at bestræbe os på at skabe kvalitet og opstille mål for denne. Kvalitet skal – ikke kun inden for fotografi, men også alle andre brancher – følgelig altid ses eller måles i forhold til det muliges kunst på ethvert givet tidspunkt, det der med fint engelsk begreb betegnes ’state of the art’. Og da alle ved, at den tekniske udvikling ikke mindst inden for det fotografiske område sker med rivende hast, må fotografen følge med i denne udvikling for til stadighed at kunne levere kvalitet, der matcher samtidens krav.
Hvorfor skal vi måles på kvalitet
Vi lever efter devisen at den, der står stille, mens verden bevæger sig, i virkeligheden går baglæns. For os er det ikke dog i sig selv nok at lave varer af salgbar teknisk kvalitet. Vi skal stræbe højere for at nå længere. Fastholdelse af kvalitet er således ikke kun et krav om at følge med den tekniske udvikling, men måske i endnu højere grad et spørgsmål om at sikre den mentale eller kreative udvikling. Selvtilfredshed eller ’godt nok’-syndromet er en evig trussel mod kunstnerisk fornyelse. Løbende deltagelse i workshops og kurser udvider vores horisont, og til stadighed afprøves udbyttet af vores nye viden i konkurrencer og gennem billedkritik fra kolleger. Hvordan vil vi gerne måles?
Vi har tentativt forsøgt at opsætte to overordnede kriterier, som afspejler to sider af fotografisk arbejde – nemlig: - det der foregår i hovedet på fotografen - prævisualiseringen - og - det færdige resultat, der er den fysiske manifestation af denne kreative proces.
Med andre ord kan disse to aspekter betegnes som hhv. den indre og den ydre kvalitet, hvoraf sidstnævnte lettest lader sig kvalitetskontrollere.
Hvad er den indre kvalitet?
Indre kvalitet i praksis:
alt det som du ikke behøver at vide noget om, som vi ved skal til for at skabe dit drømmebillede, når du er i studie
Du skal som kunde have en god oplevelse, når du kommer i vores studie. Med udgangspunkt i dine ønsker, skal vi skabe det udtryk, som afspejler din personlighed.
Du behøver kun at vide, at vi ved, at vi kan skabe gode billeder af alle, og at der ikke findes nogen, som ikke er fotogene. Hvis vi ikke kan lave det billede, som du har lyst til at købe, skal du ikke betale noget – heller ikke for optagelsen.
Du skal vide, at du er i gode hænder hos professionelle fotografer, der har den erfaring og den viden, som er en forudsætning for at skabe den ro og atmosfære, der får dig til at slappe af foran kameraet.
Når du føler dig godt tilpas, afspejles det i dit ansigt, og så kommer de billeder, som du drømmer om. Fordi du ikke behøver at bekymre dig om noget som helst. Og det gør slet ikke ondt. Det eneste vi kræver af dig er, at du lytter og samarbejder. Så skaber vi sammen de billeder, du har lyst til at hænge på væggen.
Indre kvalitet i teorien:
Den kreative proces, der foregår i fotografens hoved, kan med et ord kaldes prævisualisering.
Mens denne dannelse af et billede på fotografens nethinde er en subjektiv, idiosynkratisk proces, ligger der også et væsentligt håndværksmæssigt aspekt, når et mentalt billede skal omsættes til et fysisk billede i kameraet og i sidste ende på papiret.
Her slutter så illusionen om, at et billede blot er tages ved et enkelt tryk på en knap. På brøkdele af sekunder skal fotografen beregne den optimale kombination af lukkertid og blænde sammenholdt med lysfølsomheden udtrykt i ISO.
Dernæst skal motivet komponeres, objektet poseres inden for kompositionen, alt imens der tages højde for omgivende lysindfald i forhold til objektet. Kort sagt er evnen til at beherske tekniske aspekter af fotografiet en nødvendig forudsætning for at udtrykke sig kreativt.
Som professionel fotograf skal man kunne gøre dette igen og igen ‘by design’, altså tilsigtet, og ikke bare som et ‘one-time lucky punch’.
Den ideelle fotograf har allerede set det færdige billede i sit hoved, før der trykkes på knappen, og derfor ved fotografen også, hvordan billedet efterfølgende skal behandles i det digitale mørkekammer for at nå hele vejen i mål.
Det turde være unødvendigt at fremhæve, at uden indre kvalitet kan der ikke være nogen ydre kvalitet.
Ud over at være kreativt begavet skal fotografen også beherske komplicerede tekniske aspekter. Mens den indre kvalitet er således summen af kreativitet og teknisk viden i det øjeblik billede skabes i kameraet, er det sidste element – det digitale mørkekammer – en lige så væsentlig bestanddel.
Valg i denne fase er ofte betinget af de valg, der tages i optagelsesøjeblikket, og har alene til formål at fuldende den kreative proces.
Hvad er den ydre kvalitet?
Ydre kvalitet i praksis
alt det som gør at du får et flot endeligt resultat,som du har lyst til at hænge på væggen,og får dig til at smile hver gang du går forbi
Alle billeder, der forlader vores studie, er håndfremstillet og lavet med den største omhu. Dine billeder behandles og justeres enkeltvis og gennemgår nænsomt håndretouchering, så det fremstår klart og naturligt uden uønskede skønsfejl.
Vores kalibrerede system sikrer korrekt, naturtro farvegengivelse og størst muligt dynamisk område, således at alle nuancer i det tonale område fremstår glidende flot uden metamerismer, artefakter og andre uønskede fænomener.
Sort/hvide versioner fremstår sprøde og kontrastrige takket være en hel særlig konverteringsteknik.
Toninger fremstilles, så det matcher billedets indhold.Uanset dit billede er farve, tonet eller sorthvidt afstemmes det altid efter det valgte printmedie, så alle nuancer fremstår optimalt.
Vi har valgt kun at anvende kvalitetsmaterialer i produktionen, uanset om det drejer sig om fotografisk papir, bomuldsbaseret kunstpapir, vaskbart lærred eller lysægte chrombaseret blæk eller UV-bestandig, silkefint laminat.
Dit billede fortjener en færdig præsentationsløsning, som sikrer dig glæde af resultatet i al fremtid. Du finder et bredt sortiment af kvalitetsprodukter inden for såvel rammer og vægløsninger som album og bøger, der i udgaver spænder fra kunstlæder til ægte håndlavede italienske bøger i fineste læder.
Ydre kvalitet i teorien
Når billede er tænkt og skabt, skal der fremstilles en fysisk udgave. Hvordan denne fremstår for øjet, er afgørende for den synlige ydre kvalitet.
Valget af farve, sort-hvid eller toning er nok en ydre kvalitet for betragteren, og alligevel en del af fotografens kreative tankegang og dermed som sådan en indre kvalitet.
Hvordan et billedes farver, tonale nuancer og densitet opleves er derimod en ydre kvalitet. Valget af det rette papirmedie i forhold til fotografens intention er afgørende for, om beskueren bibringes den tilsigtede oplevelse.
Valg af medie og blæktype er central for optimal gengivelse af hensigten. Og i sidste led er præsentationen, den måde billede fremstår på i sin endelige form - det være sig monteret direkte på diamantglas eller på syrefri bagkarton med eller uden passepartout, med eller uden glas.
Her samles alle tråde og her afgøres kvaliteten. Mens den ydre kvalitet kan være prikken over i’et, kan den aldrig opveje manglende indre kvalitet.
Og i sidste ende forudsætter det ene det andet, eller med andre ord så bliver fotografisk håndværk kunst.
Vi vil gerne gøre vores priser så letgennemskuelige som muligt. Vi har valgt at fokusere på kvalitet. Vi ønsker at den ydre kvalitet, dvs. papir, blæk og rammer, modsvarer den indre kvalitet, som vores billeder har.
Hvorfor alle disse ord: fordi fysisk kvalitet ikke kan ses på nettet. Vi vil gerne klæde dig godt på til at træffe et oplyst valg.
Kort sagt består den pris du betaler af to elementer.
Det fysiske produkt kan være et forstørrelse (populært sagt et papirbillede), og det er helt op til dig, hvor stort det skal være, om det skal indrammes, monteres på glas, laves på lærred eller indgå i en bog.
Sessionpris
Sessionprisen afspejler den tid, det normalt tager at lave en optagelse (fotografering).
Prisen på en session varierer derfor alt efter type, dvs. om det er en almindelig portrætoptagelse eller f.eks. en morgengave eller graviditetsoptagelse, og om det er i studiet eller on location. Generelt afsætter vi mere tid til en session, fordi vi ved, at det tager tid at lave det billede du vil købe.
Sessionprisen dækker også en fremvisning, hvor du kan få hjælp til at vælge det helt rigtige billede. Typisk foregår fremvisningen en uges tid efter optagelsen.
Billedpris
Intet billede forlader vores studie uden at være behandlet. Vi foretager altid grundlæggende billedbehandling så som hvidbalancestyring og kontrastkorrektion samt retouchering af uønskede skønhedsfejl.
Den tid vi bruger på retouchering er den samme, om et billede skal laves som 13x17 eller som 70x100.
De billedpriser, du finder i vores prisliste, inkluderer den tid, der medgår til grundlæggende billedbehandling. Da tiden er den samme uanset størrelse, består billedprisen således af to faktorer: tid og areal.
Eksempler
Du kan selv beregne din pris på følgende måde:
Billede til ophængning på væg:
Sessiongebyr (optagelse og fremvisning) + billedpris + evt. ramme = pris
Portrætoptagelse kr. 500,- Billede 18x24 kr. 470,- Ramme sort std. uden passepartout kr. 300,- I alt kr 1270,-
Billeder i bog:
Sessiongebyr (optagelse og fremvisning) +bog/albumpris (billeder inkluderet i prisen) Inderst Inde-session kr. 995,-
Life-bog 12 billeder kr.4195,- I alt kr. 5190,-