Fredag middag ringer telefonen fra Kunstmuseet i Tønder. “Kan du klare en specialopgave lynhurtigt?”. Nå, som jeg plejer at sige: “Det umulige klarer vi med det samme, miraklerne tager lidt længere tid!”.
Museet er i gang med at lave en udstilling med den verdenskendte og i Tønder barnefødte møbelarkitekt Hans J Wegner i anledning af 100-året for dennes fødsel i 1914. Og for dem der ikke lige kan placere Wegner som er han blandt mange andre ophavsmand til Y-stolen og blev verdensberømt for sin Runde Stol, som den senere præsident Kennedy og hans modstander Richard Nixon sad i under en tv-debat i 1960.
I anledning af jubilæet udgiver man en bog om Wegner, og museets overinspektør har netop fået oplyst, at et billede taget med en mobiltelefon af en skulptur, som Wegner snittede i sine unge dage, ikke kan reproduceres i en kunstbog. Måske lidt overraskende når man er museumsmand, men ikke særligt meget så, hvis man er fotograf.
Jamen, vi vil gerne lige have du smutter forbi Wegners nevø og skyder et par skud af skulpturen i dennes lejlighed. Nej, den går ikke! Man har vel respekt for et værk af Wegner (og ikke mindst faglig fotografisk stolthed), og afviser at lave en ‘halv’ løsning med forhåndenværende lys eller en interimistisk opstilling i en stue.
Og som min gamle mormor altid sagde på jævnt jydsk (det var dengang der var ‘d’ i jysk): ‘Det javer vel ette mer end det haster‘. På nudansk kan det oversættes til skynd dig langsomt. Løsningen bliver at Wegners nevø springer i bilen og leverer skulturen i studiet. Efter at være blevet enige med Wegner-repræsentanten om hvilken vinkel der er den optimale for at gengive skulpturen, får vi lagt et flot lys, der fremhæver håndværket og detaljerne i træskærearbejdet.
Som et kuriosum kan nævnes, at den unge Wegner faktisk snittede skulpturen som helt ung efter en porcelænsfigur Bølge og Strand (Mand og kvinde ved havet, Royal Copenhagen figur nr. 1132), formgivet af Theodor Lundberg 1852-1926.
Denne stærkt symbolske figur må have været noget af en provokation i sin tid og IMHO fremstår den næsten stærkere erotisk i Wegners udgave. Slutresultat: vi fik taget et fint billede efter de opstillede kriterier, men vi synes faktisk selv at skulpturen bliver stærkere og mere dynamisk på sort baggrund.